Kommentar til artikel i Børsen om finanspolitikken i Danmark ifølge OECD
03-04-2009I Børsen den 1. april gengives nogle mål for finanspolitikkens aktivitetsvirkninger, som indgår i OECD’s Economic Outlook – Interim Report, der blev offentliggjort den 31. marts.
De tal, som børsen gengiver, giver imidlertid ikke et retvisende billede af samlede finanspolitik i Danmark i 2009 og 2010. Bl.a. er der set bort fra virkningerne af de skattelettelser i 2009, der er en del af skatteaftalen fra 2007, og som selvsagt også bidrager til at understøtte efterspørgslen.
Rent faktisk indgår store dele af Finansloven for 2009 slet ikke i OECD’s opgørelse, og det gør virkningen af muligheden for at hæve SP-midlerne heller ikke.
Det er naturligvis den samlede finanspolitik, som er relevant for virkningen på efterspørgsel og beskæftigelse – og ikke kun særligt udvalgte dele som i OECD’s opgørelse. For EU-landene er der indsamlet oplysninger, som giver et dækkende billede af den samlede indsats, se fx. artiklen Europa vælger sin egen krisekurs i Mandag Morgen den 30. marts 2009.
Den aktuelle vurdering er, at finanspolitikken samlet lempes med ca. 1½ pct. af BNP i år, og at der indtil nu er truffet beslutninger, som lemper finanspolitikken med yderligere ca. ¾ pct. af BNP næste år, jf. tabel 1. Dette er de såkaldte provenuvirkninger af finanspolitikken, der anvendes i forbindelse med internationale sammenligninger.
Tabel 1 Status for finanspolitikken i 2009 og 2010
|
|
|
Direkte provenuvirkninger
|
Aktivitetsvirkning
|
|
|
Pct. af BNP
|
2009
|
2010
|
I alt i 2010
|
2009 1)
|
2010 2)
|
2010(niveau)
|
|
|
Udgifter
|
0,8
|
0,1
|
1,0
|
0,4
|
0,3
|
0,7
|
|
|
Indtægter
|
0,6
|
0,7
|
1,1
|
0,2
|
0,4
|
0,6
|
|
|
Finanspolitikken, i alt
|
1,4
|
0,8
|
2,2
|
0,7
|
0,7
|
1,3
|
|
|
Udbetaling af SP-midler3)
|
-
|
-
|
-
|
0,3
|
-0,1
|
0,2
|
|
|
Samlet virkning, i alt
|
1,4
|
0,8
|
2,2
|
0,9
|
0,6
|
1,5
|
|
Anm.: Skøn der opdateres løbende.
1) 1. års virkning.
2) 1.års virkning samt 2.års virkning af diskretionære tiltag i 2009.
3) Det er lagt til grund, at ¼ af de opsparede SP-midler bliver hævet med henblik på privatforbrug og investeringer i 2009.
Hertil kommer virkningerne på efterspørgslen af, at der er mulighed for at hæve SP-midlerne i perioden 1. juni til 31. december 2009, som ikke indgår ikke i de opgjorte provenuvirkninger, fordi der er tale om en privat opsparingsordning.
Målt ved aktivitetsvirkningerne skønnes finanspolitikken samlet at øge niveauet for BNP med 0,9 pct. i 2009 og ca. 1½ pct. i 2010. Beskæftigelsen kan dermed være ca. 30.000 større i 2010, end den ellers ville have været.
Samlet gælder der:
- At finanspolitikken som udgangspunkt er væsentlig mere lempelig i 2009, end OECD’s opgørelse angiver.
- At lempelsernes fordeling på udgifter og indtægter er nogenlunde lige målt ved provenuvirkninger, idet der ses bort fra SP, som er en privat ordning.
- At finanspolitikken i Danmark aktuelt er mere lempelig end i de fleste andre europæiske lande.