Finansministeriet har det overordnede ansvar for at drive og understøtte regeringens politik for modernisering og fornyelse af den offentlige sektor.
En velfungerende og effektiv offentlig sektor udgør et vigtigt fundament for det danske samfund. Hundredetusindvis af offentlige medarbejdere går hver dag på arbejde for at levere en lang række service- og velfærdsydelser, som er afgørende for danske borgere og virksomheder.
Finansministeriet arbejder derfor løbende på at forbedre, udvikle og forny, hvordan vi arbejder i den offentlige sektor fx i form af smidigere arbejdsgange eller brug af ny teknologi i opgaveløsningen.
Arbejdet foregår i tæt samarbejde med andre ministerier, KL og Danske Regioner samt Finansministeriets styrelser.
Eksempler på fokusområder i forhold til udvikling og fornyelse af den offentlige sektor inkluderer:
Ledelse er afgørende for, hvordan opgaverne i den offentlige sektor løses og for kvaliteten af opgaveløsningen. I tæt samarbejde med en lang række offentlige aktører arbejder Finansministeriet derfor på at styrke ledelse og rammerne for at udøve ledelse i den offentlige sektor.
En central del af indsatsen er at sikre, at ledere og medarbejdere i den offentlig sektor har de bedst mulige rammer for effektivt at levere deres kerneopgaver. Finansministeriet arbejder derfor på at nedbringe bureaukratiet i den offentlige sektor ved løbende at iværksætte og arbejde for forenkling af regler. Derudover indeholder arbejdet også indsatser rettet mod tværgående styringsudfordringer i den offentlige sektor.
Som led i arbejdet med modernisering og fornyelse af den offentlige sektor, arbejdes der løbende på at forbedre organiseringen af opgavevaretagelsen i den offentlige sektor. Det kan blandt andet ske ved at samle opgaveløsningen i ’fælles løsninger’, ved anvendelse af nye teknologi og digitalisering samt ved helhedsorienterede indsatser, der går på tværs af sektorer. Indsatsen sker i tæt samarbejde med Finansministeriets styrelser, øvrige ministerier og parter og gennemføres med henblik på at sikre høj kvalitet i opgaveløsningen samt frigive mere tid for de offentlige ansatte til at løse deres kerneopgaver.