Regeringen vil reformere ungdomsuddannelsernes taxametersystem
18-12-2018Det nuværende taxameter- og tilskudssystem på ungdomsuddannelsesområdet motiverer ikke i sig selv skolerne til at fokusere på kvalitet og er blevet for uigennemsigtigt. Regeringen vil derfor gennemføre ændringer og en forenkling af systemet på baggrund af et eftersyn.
Gymnasier og erhvervsskoler skal i højere grad belønnes for høj kvalitet og gode resultater, når pengene til ungdomsuddannelserne fordeles. Det er en prioritet for regeringen, som derfor planlægger ændringer af taxameter- og tilskudssystemet som en del af et nyt udspil om unge og uddannelse.
Regeringen sætter derfor gang i et eftersyn af taxametersystemet, som skal munde ud i gennemtænkte ændringer. Bl.a. ønsker regeringen at skabe en bedre balance mellem de faste grundtilskud og taxametertilskuddene, der afhænger af antal elever, ligesom regeringen vil afdække, hvordan kvalitet og resultater bedre kan belønnes.
Innovationsminister Sophie Løhde siger:
En af de væsentligste udfordringer med det nuværende system er, at skolerne stort set kun får penge alt efter, hvor mange elever de optager og får gennem uddannelsen. Ikke for, om skolerne leverer høj kvalitet og gode resultater til gavn for eleverne på det enkelte gymnasium eller erhvervsskole. Derfor vil vi tage et opgør med den ensidige belønning af aktivitet frem for kvalitet. Vi skal understøtte, anerkende og belønne høj kvalitet og gode resultater. Det må gerne kunne mærkes økonomisk, når dygtige, engagerede lærere og ledere på ungdomsuddannelserne leverer en stor indsats.
Undervisningsminister Merete Riisager siger:
Der er behov for at kigge tilskudssystemet til ungdomsuddannelserne efter i sømmene. Økonomien skal også afspejle uddannelsernes kvalitet og ikke kun antallet af elever. Til det har vi brug for et overblik, så vi sikrer, at de ændringer, vi beslutter os for, er langtidsholdbare og hviler på et solidt grundlag. Derfor vil vi først på baggrund af eftersynet komme med et bud på, hvordan det nye system kan skrues sammen til gavn for institutioner og elever.
Endelig vil regeringen rydde op i taxameter- og tilskudssystemet, som gennem årene har udviklet sig så det i dag består af mange forskellige typer tilskud og med historisk betingende forskelle på tværs af uddannelses- og institutionsområder. Siden det blev indført på erhvervsskolerne i 1991 og på gymnasierne i 2007, er det gradvist blevet ændret og udbygget med nye taksttyper, takstgrupper, tillægstakster og særlige grundtilskud i en sådan grad, at det i dag er komplekst og uigennemskueligt.
Gennem årene er der opbygget et taxametersystem, der kan være svært at gennemskue – ikke bare for uddannelsesstederne, men også for staten og lovgiverne. Alene derfor er der brug for at give systemet et eftersyn, så vi kan få gjort det enklere og mere overskueligt, siger innovationsministeren.
Eftersynet skal foretages af en arbejdsgruppe med deltagelse af Undervisningsministeriet og Finansministeriet, mens relevante interessenter fra uddannelsessektoren inddrages undervejs. Senest ved udgangen af 2019 skal arbejdsgruppen afslutte sit arbejde og komme med forslag til ændringer af taxameter- og tilskudssystemet.