Ledelseskommissionen: Offentlige ledere skal have større fokus på borgerne

12-06-2018

Regeringens Ledelseskommission har i dag præsenteret syv overordnede anbefalinger til, hvordan man kan løfte ledelseskvaliteten i den offentlige sektor og dermed styrke velfærden.

Sæt borgerne først og vær mere tydelige i ledelsen af de fagprofessionelle ledere og medarbejdere.

Sådan lyder budskabet fra regeringens Ledelseskommission, der i dag har offentliggjort en ny rapport med syv overordnede og 28 konkrete anbefalinger til, hvordan man kan udvikle og få bedre ledelse i den offentlige sektor.

Anbefalingerne skal bidrage til regeringens kommende Sammenhængsreform, der bl.a. skal skabe mere sammenhæng på tværs af den offentlige sektor, som innovationsminister Sophie Løhde står i spidsen for.

Vi har mange dygtige og engagerede ledere, der gør et vigtigst stykke arbejde med at drive og udvikle den offentlige sektor og skabe velfærd for borgerne. Netop derfor er det også vigtigt, at vi sikrer, at der også fremover er gode rammer for ledelse rundt om på de offentlige arbejdspladser, siger innovationsminister Sophie Løhde og fortsætter:

God ledelse er afgørende for kvaliteten af vores velfærd, og derfor ser jeg også frem til at dykke ned i Ledelseskommissionens anbefalinger og arbejde videre med, hvordan vi løfter kvaliteten i ledelsen og styrkerne ledernes og medarbejdernes kompetencer i den offentlige sektor, siger Sophie Løhde, der i løbet af efteråret vil præsentere en ledelses- og kompetencereform som en del af Sammenhængsreformen.

Fokus på borgerne 

Ledelseskommissionens medlemmer har igennem det seneste år været i kontakt med 10.000 ledere i den offentlige sektor og besøgt mere end 200 offentlige institutioner. Og det er netop konkrete erfaringer fra virkeligheden, der danner grundlag for 28 anbefalinger.

Et af budskaberne i anbefalingerne er bl.a. at topledere og forvaltningschefer skal have større fokus på borgerne og bliver mere tydelige og nærværende i ledelsen af de fagprofessionelle ledere og medarbejdere, der har tæt kontakt med borgerne.

Vi ser mange steder, at de ledere, der egentlig burde fokusere på driften i deres organisation, har fokus rettet mod det politiske lag. Det forringer i sidste ende den service, borgerne får, når de er kontakt med den offentlige sektor, siger formand for Ledelseskommissionen, Allan Søgaard Larsen.

Han håber, at politikerne tager imod anbefalingerne og arbejder videre med dem:

Det er nu arbejdet med at forbedre ledelsen i den offentlige sektor for alvor begynder. For anbefalingerne er ikke meget værd, hvis de kun står i en rapport. Udfordringen bliver at få dem ud og leve. Jeg håber derfor, at politikerne over en bred kam vil arbejde for at skabe endnu bedre ledelse i det offentlige til gavn for borgerne, siger Allan Søgaard Larsen.

Ledelseskommissionens syv overordnede anbefalinger

  1. Borgeren skal i centrum
  2. Politikerne skal have tillid til ledelse
  3. Samarbejdssystemet skal forenkles
  4. Forvaltningscheferne skal lede driften og udviklingen af driften
  5. Ledere skal sætte retning
  6. Ledere skal sætte hold
  7. Ledere skal udvikle sig

Læs Ledelseskommissionens anbefalinger

Læs mere om Ledelseskommissionens arbejde


Ledelseskommissionens medlemmer

  • Allan Søgaard Larsen, tidligere koncernchef for Falck A/S [formand]
  • Lotte Bøgh Andersen, professor på Aarhus Universitet
  • Eva Zeuthen Bentsen, partner Odgers Berndtson. Tidligere direktør på Gentofte Hospital
  • Marianne Thyrring, direktør for Danmarks Meteorologiske Institut
  • Lasse Jacobsen, kommunaldirektør i Viborg Kommune
  • Dorthe Gylling Crüger, adm. direktør på Sygehus Lillebælt
  • Emma Winther, centerleder på Plejecenter Kastaniehaven, Vejle Kommune
  • Birgit Lise Andersen, skoleleder på Strandgårdsskolen, Ishøj Kommune
  • David Hellemann, koncerndirektør i Nykredit, tidligere departementschef i Finansministeriet
  • Alfred Josefsen, ejer af ledelsesfirmaet Alfred A/S. Tidligere adm. direktør for Irma