Status på arbejdet med regelforenklinger på det kommunale område

Finansministeriet set fra Slotsholmsgade

Regeringen og KL har med Aftale om kommunernes økonomi for 2025 aftalt over 100 konkrete regel- og forenklingstiltag, der bidrager til kommunernes arbejde med at nedbringe administrationen og øger friheden til at finde gode løsninger lokalt.

En række af tiltagene er nu gennemført, fremsat i Folketinget eller forventes at træde i kraft i de kommende måneder. Pr 1. juli 2025 forventes der at være trådt tiltag i kraft, der fuldt indfaset vil give kommunerne mulighed for at frigøre ca. 0,25 mia. kr. årligt.

Parterne er desuden enige om, at de samlede aftalte regel- og forenklingstiltag skønnes at give kommunerne mulighed for at frigøre ca. 0,5 mia. kr. årligt fuldt indfaset.

Det samlede potentiale dækker over væsentlige initiativer på bl.a. tilsyns-, social- og ældreområdet. Dertil kommer en række tiltag på øvrige områder i kommunerne. Tiltagene bidrager bl.a. til at forenkle kommunernes regelgrundlag, afskaffe dokumentations- og proceskrav samt lette kommunernes opgavemængde. Det skønnede potentiale ved regel- og forenklingstiltagene er bl.a. baseret på data vedr. kommunernes ressourceforbrug på opgaver, sagsomfanget på områder, lokale erfaringer samt kommunale vurderinger. Det konkrete provenu for enkeltstående forenklingstiltag er dog vanskeligt at opgøre præcist, idet dette bl.a. afhænger af lokale forhold og implementering. Det samlede potentiale kan ændre sig i takt med implementeringen af forenklingerne.

Læs Forståelsespapir vedr. regel- og forenklingstiltag mellem regeringen og KL