På denne side finder du whistleblowerordningen for Finansministeriets departement. Du kan bruge whistleblowerordningen til at gøre opmærksom på ulovlige eller kritisable forhold, der vedrører Finansministeriets departement og DREAM.
Du kan benytte whistleblowerordningen, hvis du er ansat eller tidligere ansat i Finansministeriets departement og DREAM, herunder ulønnede praktikanter, eller hvis du er samarbejdspartner inkl. underleverandører eller ansat hos en samarbejdspartner, som Finansministeriets departement og DREAM har et samarbejde med.
Er du ansat i Finansministeriet departement bedes du være opmærksom på, at whistleblowerordningen er et supplement til den direkte og daglige kommunikation om fejl og utilfredsstillende forhold mv. på arbejdspladsen. Problemer bør således i første omgang søges løst ved henvendelse til nærmeste personaleleder, HR, tillidsrepræsentanterne samt arbejdsmiljørepræsentanterne.
Du kan henvende dig til whistleblowerordningen med følgende:
Du bør altid have konkret viden eller begrundet mistanke om, at der er begået sådanne alvorlige forhold, inden du benytter dig af whistleblowerordningen.
Finansministeriets departements whistleblowerordning giver mulighed for anonymt at indsende oplysninger om kritisable forhold til en betroet whistleblowerenhed, som kan undersøge forholdene nærmere. Via systemet kan du have en opfølgende dialog med whistleblowerenheden. Denne dialog er ligeledes anonym.
Finansministeriets departements whistleblowerenhed er forankret i Kontor for revision og tilsyn, og kun de betroede sagsbehandlere fra whistleblowerenheden kan tilgå din indberetning.
Hvis du sender oplysninger ind til whistleblowerordningen fra en computer, der er på Finansministeriets netværk, eller via linket til den digitale whistleblowerportal på Finansministeriets hjemmeside, vil dette kunne blive registreret som led i den almindelige logning af brugeraktiviteter på Finansministeriets netværk. Dette kan undgås ved at taste web-adressen (https://fm-dep.sit-wb.dk/) i en browser på en privat eller offentlig computer, der ikke er tilkoblet Finansministeriets netværk.
Hvis du ikke er komfortabel med at indberette direkte til Finansministeriets departement eller hvis du er i tvivl om at din indberetning behandles objektivt af vores whistleblowerenhed, kan du alternativt foretage din indberetning til Datatilsynet, der forestår en ekstern og uafhængig whistleblower kanal.
Foretag indberetning på Finansministeriets whistleblowerportal
Din henvendelse behandles af betroede medarbejdere i vores whistleblowerenhed. Vi kan have behov for at stille dig spørgsmål for at sikre, at sagen kan oplyses tilstrækkeligt til, at den kan behandles. Vi kommunikerer kun med dig via vores digitale whistleblowerportal. Derfor er det vigtigt, at du følger med i sagen ved løbende at logge dig ind, og svare på evt. spørgsmål fra os.
Når du indsender indberetningen, får du på kvitteringsbilledet en 16 cifret kode. Denne kode skal du anvende for at tilgå din indberetning, og det er derfor vigtigt, at du gemmer koden.
Mister du koden, mister vi muligheden for at kommunikere med dig.
Du er som whisteblower beskyttet mod repressalier via LOV nr. 1436 af 29/06/2021 - Lov om beskyttelse af whistleblowere.
Finansministeriets whistleblowerordning
c/o Kontor for revision og tilsyn (KRT)
Christiansborg slotsplads 1
1218 København K
Foretag indberetning på Finansministeriets whistleblowerportal
Læs vejledning om whistleblowerordninger på offentlige arbejdspladser
Læs Whistleblowerpolitik for Finansministeriets institutioner
Læs oplysninger om vores behandling af dine personoplysninger i whistleblowerordningen (Anmelder)
Læs statistik vedrørende whistleblowerordningen i Finansministeriets departement