Regeringen indgår aftale med Københavns Kommune om udvikling af Lynetteholm, der skal give tusindvis af nye boliger, en ny metrolinje til københavnerne og en ny ringvej.
Når Lynetteholm og den øvrige Østhavn er færdigudviklet i 2070, vil den huse 80.000 beboere og 45.000 arbejdspladser og dermed være på størrelse med et af Københavns brokvarterer. Heraf vil Lynetteholm huse 50.000 beboere og 30.000 arbejdspladser.
De mange boliger skal hjælpe til at dæmpe prisstigningerne på boliger i København, og samtidig bliver en fjerdedel af boligerne almene.
Med aftalen er der også besluttet en ny metrolinje, M5, der skal forbinde Lynetteholm med det resterende Amager og det øvrige metronet i hovedstaden. Metrolinjen vil samtidig afhjælpe kommende kapacitetsudfordringer i metronettet og gøre metrosystemet robust til fremtiden.
Derudover har parterne også truffet beslutning om at bygge første etape af Østlig Ringvej, der skal give bedre bilforbindelse til Lynetteholm og på sigt kan udvides, så den forbindes med lufthavnen.
Gode cykelforbindelser til resten af København er også en del af projektet og sikres i først omgang med en cykelbro fra Østerbro til Refshaleøen.
I 2021 besluttede et flertal i Folketinget at anlægge Lynetteholm blandt andet for at klimasikre København mod stormflod. Med den nye aftale bliver der sat rammer for udbygningen af Lynetteholm.
Infrastruktur-projekterne forventes at stå færdig i 2045, imens udviklingen af Lynetteholm efter planen skal stå helt færdig i 2070.
Finansminister Nicolai Wammen udtaler:
Med aftalen kan København skabe en helt ny bydel med forskellige boligtyper, så vores hovedstad bliver ved med at udvikle sig og være en attraktiv by for alle og med gode kollektive trafikforbindelser til de øvrige dele af hovedstaden. Mere end 300.000 passagerer tager hver dag metroen i København, og det tal vil kun stige i de kommende år. Derfor er jeg glad for, at vi med den her aftale får taget næste skridt til at udbygge metroen.
Transportminister Thomas Danielsen udtaler:
Det er afgørende for både de nye byområder og mobiliteten i København, at det er muligt at komme rundt både med bil, kollektiv transport og cykel. Jeg er glad for, at vi med denne aftale sætter rammerne for den infrastruktur, der skal gøre det muligt at byudvikle Lynetteholm og Østhavnen til gavn for hele Hovedstadsområdet. Jeg er også glad for, at regeringen og Københavns Kommune er enige om, at det er en fælles ambition at etablere en fuld Østlig Ringvej til gavn for udviklingen i området.
Uddannelses- og forskningsminister Christina Egelund udtaler:
Det skal fortsat være attraktivt at bo og arbejde i København. Med tiden skal der være plads til 50.000 beboere og 30.000 arbejdspladser på Lynetteholm. Derfor sørger vi nu for at binde byen endnu bedre sammen, så den nye bydel bliver en naturlig del af København. Det bliver nemt at komme rundt på en bæredygtig måde, og samtidig udvikler og fremtidssikrer vi byen og fastholder København som en international storby.
Overborgmester i Københavns Kommune Lars Weiss udtaler:
Det er en stor dag for København. Med dagens aftale sikrer vi ikke alene, at der kommer metro til dele af Amager, der ikke har det i dag, vi fremtidssikrer også Københavns udvikling ved at lægge fundamentet for nye, attraktive bydele med plads til fremtidens københavnere. Aftalen er et afgørende bidrag til, at København forbliver en by, vi kan bo i hele livet. Det er jeg som overborgmester og københavner stolt af.
Titel: Pressetelefon
Telefon: 3392 4114