Finansministeriet og Børne- og undervisningsministeriet har udarbejdet analyse af potentialet iblandt de ca. 43.000 unge uden uddannelse eller beskæftigelse.
I analysen opdeles de unge i grupper ud fra deres sandsynlighed for at opnå fast tilknytning til uddannelse eller beskæftigelse som 25- og 26-årig. For de unge, der er længst fra uddannelse eller beskæftigelse, er det kun 1 ud af 10, der som 26-årig har en fast tilknytning til enten uddannelse eller beskæftigelse. For de unge i den anden ende af skalaen, gælder det 9 uf af 10. Der er således tale om et stort spænd, hvor nogle unge har komplekse udfordringer og andre blot kortvarigt er uden uddannelse eller beskæftigelse.
Analysen viser, at potentialet kan se meget forskelligt ud afhængig af den unges konkrete situation. For de unge der er længst fra uddannelse eller beskæftigelse, er der et potentiale i at forbedre mulighederne for at indgå i samfundets fællesskaber, fx gennem få timers (støttet) beskæftigelse samtidig med at der gives støtte i at håndtere fx sociale og sundhedsmæssige udfordringer, der potentielt kan stå i vejen for uddannelse eller beskæftigelse. For de unge der har høj sandsynlighed for at opnå fast tilknytning til uddannelse eller beskæftigelse som 26-årig, kan potentialet bestå i at forebygge uddannelsesfrafald eller støtte de unge til flere timers ufaglært beskæftigelse og dermed mindske den tid de unge er uden uddannelse eller beskæftigelse i løbet af deres ungdomsår.
Det understreger behovet for både at tænke i strukturelle, langsigtede tiltag, der kan understøtte, at færre unge ender i gruppen, samt mere målrettede tiltag, der kan adressere den gruppe af unge, der aktuelt står uden uddannelse eller beskæftigelse på trods af gentagne forsøg.